Національні та міжнародні стандарти
Відповідно до статті 15 Закону України «Про телекомунікації» впровадження технічної політики у сфері надання телекомунікаційних послуг, стандартизації, підтвердження відповідності технічних засобів телекомунікацій, організація та відповідальність за розроблення стандартів у сфері телекомунікацій відноситься до компетенції центрального органу виконавчої влади в галузі зв’язку.
Стандарт організацій України (СОУ) з питання якості послуг
Державні стандарти з питань якості телекомунікаційних послуг (ДСТУ ETSI)
Відповідно до статті 7 Закону України «Про стандартизацію» національні стандарти приймаються державною мовою або в разі потреби однією з мов відповідних міжнародних або регіональних організацій стандартизації.
Згідно ДСТУ 1.7:2015 (ISO/IEC Guide 21-1:2005, NEQ; ISO/IEC Guide 21-2:2005,NEQ) «Національна стандартизація. Правила та методи прийняття міжнародних і регіональних нормативних документів» для нормативних документів, прийнятих методом підтвердження, передбачено лише оприлюднення підтверджувального повідомлення і не передбачено перекладу або офіційного видання нормативного документа.
Наказом Державного підприємства «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» методом підтвердження прийнято:
ДСТУ ETSI EG 202 057-1:2015 (ETSI EG 202 057-1:2013, IDT) – Аспекти оброблення, передавання сигналів мовної інформації та забезпечення їхньої якості (STQ). Визначення і вимірювання важливих для споживача параметрів QoS. Частина 1. Загальні положення – Вперше;
ДСТУ ETSI EG 202 057-2:2015 (ETSI EG 202 057-2:2011, IDT) – Аспекти оброблення, передавання сигналів мовної інформації та забезпечення їхньої якості (STQ). Визначення і вимірювання важливих для споживача параметрів QoS. Частина 2. Послуги голосової телефонії, факсу групи 3 та передавання даних та коротких повідомлень (SMS) за допомогою модему – На заміну ДСТУ ETSI EG 202 057-2:2008;
ДСТУ ETSI EG 202 057-3:2015 (ETSI EG 202 057-3:2005, IDT) – Аспекти оброблення, передавання сигналів мовної інформації та забезпечення їхньої якості (STQ). Визначення і вимірювання важливих для споживача параметрів QoS. Частина 3. Спеціальні параметри якості послуг для суходільних мереж рухомого зв’язку загального користування (PLMN) – Вперше;
ДСТУ ETSI EG 202 057-4:2015 (ETSI EG 202 057-4:2008, IDT) – Аспекти оброблення, передавання сигналів мовної інформації та забезпечення їхньої якості (STQ). Визначення і вимірювання важливих для споживача параметрів QoS. Частина 4. Доступ до «Інтернету» – Вперше.
Детально ознайомитись із особливостями застосування ДСТУ ETSI EG 202 057-4:2015 для послуг доступу до мережі можна в презентації Державного університету телекомунікацій.
Міжнародні стандарти
На даний час, в країнах ЄС використовується стандарт Технічного комітету Європейського інституту стандартизації – ETSI 202 057, який стосуються визначення переліку параметрів якості послуг, методів їх вимірювання та оцінювання. Стандарт поділений на чотири частини:
- перша частина – загальна, визначені в ній параметри якості послуг можуть бути застосовані для усіх видів телекомунікаційних послуг
ETSI ES 202 057-1 - друга частина – визначає параметри якості послуг голосової телефонії, факсимільного зв’язку, послуг модемної передачі даних та коротких повідомлень (SMS)
ETSI EG 202 057-2 - третя частина – визначає параметри якості послуг, що специфічні для мобільного зв’язку
ETSI EG 202 057-3 - четверта частина – визначає параметри якості послуг доступу до Інтернету
ETSI EG 202 057-4